Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Opony - dbajmy o bezpieczeństwo !!

Data publikacji 06.11.2013

opony

Na terenie Wielkopolski każdego roku w ponad 4 tys. wypadków ginie 500 osób, a blisko 6500 doznaje obrażeń ciała. Z pewnością do tej przykrej statystyki przyczynia się także pomijana często, niedbałość kierowców o właściwy stan techniczny pojazdu, a szczególnie jakość ogumienia..

Ogumienie jest elementem niedocenianym przez użytkowników, a mającym bardzo poważny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Gdy temperatura powietrza spada poniżej 6 stopni letnia opona przestaje już spełniać swoje zadania. Zaczyna tracić elastyczność, przestaje układać się do drogi, gwałtownie spada jej przyczepność, a jazda samochodem może przypominać jazdę na łyżwach.

Opony wielosezonowe, tym bardziej letnie, nie są w stanie sprostać warunkom atmosferycznym w czasie zimy. Jeśli więc wtedy nie rezygnujesz z jazdy, to warto na sezon chłodu śniegu założyć specjalne, zimowe opony. Kiedy jednak wiosną temperatura otoczenia przekroczy na stałe 6 stopni, należy zmienić opony tym razem na letnie.

W sezonie wiosenno-letnim opona zimowa zapewnia mniejszą przyczepność, tocząc się, wywołuje także sporo hałasu, a miękka mieszanka gumy, z której została wykonana, na suchej i często już rozgrzanej drodze bardzo szybko się ściera.

snieg0

POMYŚL !!


całkowita droga hamowania

przy prędkości 50 km/h

na ubitym śniegu wynosi:


na letniej oponie 48 m

na zimowej oponie 25 m


TO AŻ 23 METRY RóŻNICY !!


ZAPAMIÊTAJ!

  • opony na jednej osi pojazdu muszą być jednakowej konstrukcji,

  • dopuszczalna granica zużycia bieżnika to głębokość nie mniejsza niż 1,6 mm,

  • pęknięcia uwidaczniające osnowę oraz wybrzuszenia na boku lub czole opony dyskwalifikują oponę z eksploatacji,

  • przydatność opony do użycia wynosi 5 lat. Nawet w przypadku gdy przeleżała ten okres w magazynie nie należy jej eksploatować.


CZY WARTO INWESTOWAĆ W OPONY?

Udowodniono, że ogumienie o odpowiednich parametrach zapewnia:

  • zdolność do skutecznego hamowania w różnych warunkach przyczepności koła do nawierzchni,

  • zdolność do pokonywania zakrętów bez nadmiernego poślizgu i zarzucania,

  • bezpieczne pokonywanie nierówności drogi.

     

Wypadek spowodowany wydłużaną drogą hamowania na „łysych” oponach lub nie dostosowanych do zimowej nawierzchni będzie z pewnością kosztował dużo więcej, niż komplet nowych opon odpowiednich do sezonu.

 


ODPOWIEDNI BIEŻNIK JEST KWESTI¡ BARDZO WAŻN¡!

Należy regularnie sprawdzać głębokość bieżnika. Opony mają wskaźniki kontrolne, które informują użytkownika o zużyciu. Przy małej głębokości rzeźby bieżnika zwiększa się ryzyko poślizgu na mokrej nawierzchni.

 

Bezpieczne głębokość bieżnika to w przypadku opon letnich nie mniej niż 1,6 mm, natomiast dla opon zimowych to wartość nie mniejsza niż 4 mm.

 


TWOJE OPONY DŁUŻEJ BÊD¡ SPRAWNE JEŚLI ZAPAMIÊTASZ, ŻE:

  • jazda po krętych drogach, ostre przyspieszanie i hamowanie powodują powstawanie napięć, które mogą ograniczyć sprawność opony (przy prędkości 120 km/h opona zużywa się 2 razy szybciej niż podczas jazdy z prędkością 70 km/h),

  • zużycie zależy również od temperatury otoczenia podczas jazdy, ważne jest stosowanie opon w sezonie, do jakiego zostały przeznaczone,

  • pod wpływem przeciążenia powyżej 20 % sprawność opon maleje o około 30%,

  • właściwy poziom ciśnienia w ogumieniu ochroni nas przed zjawiskiem aquaplaningu. Jeśli ciśnienie jest za niskie to następuje większe zużycie bieżnika po zewnętrznych stronach opony. Zmniejsza się przyczepność opony do podłoża, wydłuża się draga hamowania zwłaszcza na mokrej nawierzchni, istnieje większe ryzyko pęknięcia opony. Jeśli ciśnienie jest za wysokie to następuje większe zużycie bieżnika w środkowej części opony. Opona nie spełnia swoich funkcji amortyzacyjnych, co wpływa na pogorszenie się komfortu jazdy i szybsze zużycie elementów zawieszenia pojazdu.


Negatywne skutki jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem mogą się ujawnić po pewnym czasie, nawet po skorygowaniu ciśnienia. Dlatego należy regularnie przynajmniej raz w miesiącu sprawdzać ciśnienie w oponach, pamiętając również o kole zapasowym. Ciśnienie sprawdzamy „na zimno”, gdyż rośnie ono wraz ze wzrostem temperatury podczas jazdy. Nie należy zapominać o tym, że ciśnienie w oponach powinno być zgodne z zaleceniami producenta opony i przystosowane do obciążenia pojazdu.

 


Powrót na górę strony