Dane statystyczne

Informacja o stanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym w roku 2014

ruchNa terenie powiatu wrzesińskiego w 2014 roku zaistniało 606 zdarzeń drogowych, z tego 556 kolizji drogowych oraz 50 wypadków, w których 6 osób poniosło śmierć na miejscu, a 55 zostało rannych.
 
 

Na terenie powiatu wrzesińskiego w 2014 roku zaistniało 606 zdarzeń drogowych, z tego 556 kolizji drogowych oraz 50 wypadków, w których 6 osób poniosło śmierć na miejscu, a 55 zostało rannych.
    W analogicznym okresie ubiegłego roku odnotowano 573 zdarzenia drogowe, z tego 509 kolizji drogowych oraz 64 wypadki drogowe, w których 6 osób poniosło śmierć na miejscu, a 79 osób zostało rannych. Odnotowano wzrost ogólnej liczby zdarzeń o 33 /dynamika 105,7%/, spadła ilość zaistniałych wypadków o 14 /dynamika 78,1%/, nastąpił również spadek ogólnej liczby ofiar wypadków. Liczba ofiar ze skutkiem śmiertelnym była na tym samym poziomie tj. 6 /dynamika 100%/, osób rannych mniej o 24 /dynamika 69,6%/. Ilość kolizji zgłoszonych w roku 2014 to 556 (2013-509), nastąpił wzrost o 47 zdarzeń /dynamika 109,2%/.

W poszczególnych gminach ilość zaistniałych zdarzeń drogowych przedstawiała się następująco:

1.     Ogółem na terenie powiatu wrzesińskiego:

 

Wypadki2012

Wypadki2013

Wypadki2014

Zabici 2012

Zabici 2013

Zabici 2014

Ranni 2012

Ranni 2013

Ranni 2014

Kolizje 2012

Kolizje 2013

Kolizje 2014

51

64

50

7

6

6

57

79

55

500

509

556

2.     Gmina Września:

 

Wypadki 2012

Wypadki 2013

Wypadki2014

Zabici 2012

Zabici 2013

Zabici 2014

Ranni 2012

Ranni 2013

Ranni 2014

Kolizje 2012

Kolizje 2013

Kolizje 2014

34

42

37

6

3

2

37

56

29

344

356

389

3.     Gmina Nekla:

 

Wypadki 2012

Wypadki 2013

Wypadki 2014

Zabici 2012

Zabici 2013

Zabici 2014

Ranni 2012

Ranni 2013

Ranni 2014

Kolizje 2012

Kolizje 2013

Kolizje 2014

4

2

7

1

-

1

3

2

8

66

39

53

4.     Gmina Miłosław:

 

Wypadki 2012

Wypadki 2013

Wypadki 2014

Zabici 2012

Zabici 2013

Zabici 2014

Ranni 2012

Ranni 2013

Ranni 2014

Kolizje 2012

Kolizje 2013

Kolizje 2014

8

9

7

-

1

-

9

9

8

29

40

54

5. Gmina Pyzdry:

 

Wypadki 2012

Wypadki 2013

Wypadki 2014

Zabici 2012

Zabici 2013

Zabici 2014

Ranni 2012

Ranni 2013

Ranni 2014

Kolizje 2012

Kolizje 2013

Kolizje 2014

2

5

9

-

1

3

3

5

8

37

48

38

6.     Gmina Kołaczkowo:

Wypadki 2012

Wypadki 2013

Wypadki 2014

Zabici 2012

Zabici 2013

Zabici 2014

Ranni 2012

Ranni 2013

Ranni 2014

Kolizje 2012

Kolizje 2013

Kolizje 2014

3

6

-

-

1

-

5

7

-

24

26

17

 
 
Sprawcami największej ilości zdarzeń drogowych byli kierujący pojazdami.  Spowodowali 41 wypadków (2013-54 wypadki - dynamika 75 %) w których 5 osób poniosło śmierć na miejscu (2013- 5 - dynamika 100%), a 45 osób zostało rannych (2013 – 65 - dynamika 69,2%). Kierujący pojazdami spowodowali 414 kolizji drogowych (2013 - 361, dynamika 114,7 %). Piesi przyczynili się do zaistnienia 6 wypadków (2013 - 4 , dynamika 150%), w których 1 osoba poniosła śmierć (2013 - 2, dynamika 50%), a 5 osób zostało rannych (2013 - 2, dynamika 250%) i byli sprawcami 5 kolizji drogowych ( 2013 -2,  dynamika 250  %).
    W powiecie wrzesińskim najbardziej zagrożone jest miasto Września, gdzie odnotowano najwięcej zdarzeń drogowych, w tym 10 wypadków (2013 - 13, dynamika 76.9%), w których nikt nie zginął (2013 – 0), 11 osób zostało rannych (2013 - 13, dynamika 84,6%)  oraz zgłoszono 188 kolizji (2013 - 190, dynamika 98,8%).

Do najbardziej niebezpiecznych ulic we Wrześni należą: 
 

Ulice

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

 

2013

2014

2013

2014

2013

2014

2013

2014

Wrocławska

2

1

0

0

2

1

10

6

Kościuszki

0

0

0

0

0

0

16

14

Słowackiego

2

0

0

0

2

0

17

13

Gnieźnieńska

1

0

0

0

1

0

6

6

Paderewskiego

0

1

0

0

0

1

10

16

Daszyńskiego

2

1

0

0

2

1

7

5

Kaliska

0

0

0

0

0

0

10

8

 
Głównymi przyczynami wypadków i kolizji drogowych podobnie jak w latach ubiegłych były:
· nieprawidłowe manewry, w tym wyprzedzanie, omijanie itp. – 8 wypadków /2013-12, dynamika 66%/  i 116 kolizji /2013-94 , dynamika 123,4%/,
· nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu – 19 wypadków /2013-10, dynamika 190%/ i 119 kolizje /2013-77, dynamika 154,5%/,
· nadmierna prędkość – 10 wypadków /2013-15, dynamika 66,6%/  i 89 kolizji /2013-109, dynamika 74,7%/,
· niezachowanie bezpiecznej odległości – 3 wypadki /2013-4, dynamika 75%/  i 70 kolizje /2013-60, dynamika 116,6%/.

Przyczyny

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

 

2013

2014

2013

2014

2013

2014

2013

2014

nieprawidłowe manewry w tym wyprzedzanie,

12

8

1

0

16

9

94

116

nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu

10

19

0

2

13

22

77

119

Niedostosowanie prędkości

15

10

2

2

19

11

109

89

niezachowanie bezpiecznej odległości

4

3

0

0

5

3

60

70

Piesi

4

6

2

1

2

5

2

5

 
Najtragiczniejszym w skutkach miesiącem w roku 2014 był kwiecień, gdzie w 4 wypadkach zginęły 3 osoby i 1 osoba została ranna oraz zgłoszono 47 kolizji drogowych.

Zestawienie ilościowe zdarzeń i skutków w poszczególnych miesiącach przedstawia poniższa tabela:
 

Miesiące

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

 

2013

2014

2013

2014

2013

2014

2013

2014

Ogółem

64

50

6

6

79

55

509

556

Styczeń

3

2

0

0

3

2

44

43

Luty

4

2

0

0

6

2

47

31

Marzec

7

6

1

0

13

6

30

43

Kwiecień

2

4

0

3

4

4

36

47

Maj

10

6

0

0

11

6

46

46

Czerwiec

5

2

1

0

6

2

49

43

Lipiec

3

4

0

1

5

5

40

56

Sierpień

6

6

0

0

6

10

37

40

Wrzesień

7

4

1

0

8

4

49

53

Październik

6

3

1

0

5

4

40

60

Listopad

4

5

1

1

5

4

41

44

Grudzień

7

6

1

1

7

9

50

50

 
Biorąc pod uwagę dni tygodnia na terenie działania KPP we Wrześni w roku 2014 najwięcej wypadków zaistniało w środę -13, w których 2 osoby poniosły śmierć, a 11 osób zostało rannych oraz zgłoszono 88 kolizji; czwartek – 12 wypadków, w których 1 osoba poniosła śmieć i 15 osób zostało rannych oraz zgłoszono 74 kolizje. 
 

Dni

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje


2013

2014

2013

2014

2013

2014

2013

2014

Ogółem

64

50

6

6

79

55

509

556

Poniedziałek

12

2

1

0

13

3

70

84

Wtorek

8

6

0

1

13

5

93

83

Środa

6

13

0

2

8

11

70

88

Czwartek

9

12

0

1

13

15

65

74

Piątek

10

3

3

0

13

4

96

98

Sobota

11

9

1

1

12

11

61

65

Niedziela

8

5

1

1

7

6

54

64

 
Wypadki zaistniały w następujących porach doby:
 


Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje


2013

2014

2013

2014

2013

2014

2013

2014

6.00 – 14.00

16

17

1

1

21

16

207

226

14.00 – 22.00

39

30

4

5

47

36

245

265

22.00 – 6.00

9

3

1

0

11

3

57

60

 
Najwięcej zdarzeń drogowych odnotowano na następujących drogach: 
 

Drogi

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

 

2013

2014

2013

2014

2013

2014

2013

2014

A-2

2

3

0

0

2

3

45

45

K-15

17

10

3

0

15

12

77

70

K-92

9

7

0

1

17

8

70

87

W-466

3

3

0

1

4

5

9

8

W-441

2

2

0

0

3

3

4

11

W-442

8

5

2

2

8

4

47

41

P-2948

1

0

0

0

1

0

18

6

 
Najwięcej zdarzeń drogowych odnotowano na następujących drogach:
· A-2  -  3 wypadki, w których 3 osoby zostały ranne i zgłoszono 45 kolizji (2013-2 wypadki, w których 2 osoby zostały ranne i zgłoszono 45 kolizji),
· K-15 - wydarzyło się 10 wypadków, w których 12 osób zostało rannych i zgłoszono 70 kolizji (2013- 17 wypadków, w których 3 osoby zginęły, 15 osób zostało rannych i zgłoszono 77 kolizji),
· K-92 - wydarzyło się 7 wypadków, w których 1 osoba poniosła śmierć, a 8 osób zostało rannych i odnotowano 87 kolizji drogowych (2013-9 wypadków, w których nikt nie zginął, a 17 osób zostało rannych i odnotowano 70 kolizji drogowych),
· W-442 - odnotowano 5 wypadków drogowych, w których 2 osoby zginęły, 4 osoby zostały ranne i zgłoszono 41 kolizji drogowych (2013-odnotowano 8 wypadków drogowych w których 2 osoby zginęły, 8 osób zostało rannych i zgłoszono 47 kolizji drogowych).
    
    Widząc rosnące zagrożenie na drogach, mające swoje odzwierciedlenie w ilości zdarzeń, w celu poprawy bezpieczeństwa w miejsca zagrożone kierowane były patrole ruchu drogowego wyposażone w mierniki prędkości .    
    Podejmowano również działania z jednostkami ościennymi, mające na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu między innymi na drogach K-92, K-15 i W-442.
    Policjanci WRD prowadzili systematycznie działania profilaktyczne oraz podejmowali inne czynności w celu poprawienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
     Dokonywane oceny stanu zagrożenia pozwalały na kierowanie  patroli w miejsca zagrożone. Patrole WRD skoncentrowane były na trasie centralnie koordynowanej nr 92 oraz na drodze W-442, K-15 i na terenie Miasta i Gminy Września, gdzie odnotowano najwięcej zdarzeń drogowych.   
    


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powrót na górę strony